Jakie witaminy pomagają w zaburzeniach erekcji?

Każdy artykuł przed publikacją jest dokładnie badany, żeby upewnić się, że treści są rzetelne, aktualne i obiektywne. Nasz zespół składa się z doświadczonych seksuologów. Poznaj nasz proces tworzenia treści.
witaminy na potencje

Zaburzenia erekcji występują, gdy ktoś ma trudności z osiągnięciem lub utrzymaniem erekcji. Niektóre dowody sugerują, że witaminy mogą pomóc w zaburzeniach erekcji. Jednak może to dotyczyć tylko osób z niedoborem witamin.

Wiele schorzeń może przyczyniać się do zaburzeń erekcji, w tym:

  • zaburzenia hormonalne,
  • choroba sercowo-naczyniowa (CVD),
  • uszkodzenie nerwów, które może wystąpić z powodu cukrzycy,
  • lęk lub depresja,
  • niektóre leki.

National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK) informuje, że zaburzenia erekcji częściej występują u osób starszych, osób z otyłością i osób palących [1].

W tym artykule przyjrzymy się witaminom, które mogą pomóc w zaburzeniach erekcji. Przyjrzymy się również innym lekom na zaburzenia erekcji.

Czy witaminy mogą pomóc w zaburzeniach erekcji?

Witaminy i minerały wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, w tym układu rozrodczego. Przyjmowanie wystarczającej ilości witamin może poprawić ogólny stan zdrowia. Jednak nie ma mocnych dowodów na to, że określone witaminy mogą leczyć zaburzenia erekcji.

Podobne: Jak poprawić potencję po 50. roku życia? Pomocne porady

Istnieje jednak kilka badań, które sugerują związek między konkretnymi niedoborami witamin a zaburzeniami erekcji. Obejmują one:

  • witamina D
  • witamina B9 (kwas foliowy)
  • witamina B3 (niacyna)

Osoby z niskim poziomem tych składników odżywczych odniosą korzyści z przyjmowania ich większej ilości. W poniższej sekcji przyjrzymy się temu, co mówią badania na temat związku między niektórymi witaminami a zaburzeniami erekcji.

Witaminy i zaburzenia erekcji

Witamina C

Przegląd z 2017 roku mówi, że witamina C pomaga poprawić przepływ krwi i zwiększyć poziom testosteronu, które są ważne dla funkcji seksualnych [2]. Jednak nie ma dowodów na to, że suplementy witaminy C mogą poprawić zaburzenia erekcji.

Jednak dobrym pomysłem jest codzienne dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy C. Pokarmy zawierające witaminę C obejmują:

  • warzywa, takie jak brokuły, brukselka, szpinak, kapusta i kalafior
  • słodkie ziemniaki
  • tymianek i pietruszka
  • guawa i owoce cytrusowe
  • czerwona i zielona papryka
  • pomidory

Witamina D

Metaanaliza z 2020 r. w Nutrients wykazała bezpośredni związek między niedoborem witaminy D a ciężkimi zaburzeniami erekcji [3]. Inne badanie młodych mężczyzn z niskim poziomem witaminy D wykazało, że osoby z niedoborem witaminy D miały gorszą erekcję [4]. Sugeruje to związek między niedoborem witaminy D a zaburzeniami erekcji.

Jednak naukowcy nie są pewni, jaki jest związek między tą witaminą a zaburzeniami seksualnymi. Witamina D może zmniejszać stany zapalne, poprawiać przepływ krwi lub stymulować produkcję tlenku azotu, co jest ważną częścią odpowiedzi na erekcję.

Głównym źródłem witaminy D dla ludzi jest światło słoneczne. Osoba może uzyskać więcej witaminy D poprzez regularne wystawianie skóry na działanie promieni słonecznych podczas używania SPF w celu ochrony skóry przed uszkodzeniem przez promieniowanie UV. Możliwe jest również pozyskiwanie witaminy D z pokarmów, takich jak:

  • tłuste ryby, takie jak łosoś lub sardynki,
  • grzyby portobello,
  • mleko wzbogacone,
  • wzbogacone zboża,
  • jaja,
  • wątroba.

Osoby z niedoborem witaminy D, które nie mogą regularnie korzystać ze światła słonecznego, mogą odnieść korzyści z przyjmowania suplementacji witaminą D3.

Witamina B3

Witamina B3 (niacyna) może również poprawiać erekcję. Badanie z 2011 r. wykazało, że sama niacyna może poprawić objawy u osób z umiarkowanym lub ciężkimi zaburzeniami erekcji [5]. Następujące pokarmy są bogate w witaminę B3:

  • mięso, takie jak indyk, kurczak, wieprzowina i wołowina
  • awokado
  • orzeszki ziemne
  • grzyby
  • brązowy ryż
  • awokado

Witamina B9

Witamina B9 (kwas foliowy) może również odgrywać rolę w zaburzeniach erekcji. Badanie z 2014 roku wykazało, że wielu uczestników z zaburzeniami erekcji miało również niedobór kwasu foliowego [6].

Kolejne badanie z 2020 r. wykazało, że suplementacja kwasem foliowym może być korzystną częścią leczenia zaburzeń erekcji, a wszyscy 50 uczestników doświadcza pewnej poprawy objawów [7]. Jednak suplement nie wyleczył całkowicie zaburzeń seksualnych.

Podobne: 5 ziół na potencję pomocnych w walce z zaburzeniami erekcji

Kwas foliowy występuje w dwóch postaciach: syntetycznej wersji, którą producenci dodają do produktów spożywczych oraz kwasu foliowego, który występuje naturalnie i jest łatwiejszy do przyswojenia dla niektórych osób. Następujące produkty spożywcze są bogate w kwas foliowy:

  • warzywa, takie jak szpinak, jarmuż, brukselka i brokuły,
  • awokado,
  • brokuły i szparagi,
  • jajka,
  • owoce cytrusowe i banany,
  • fasola, groch, soczewica i inne rośliny strączkowe.

Osoba może również znaleźć syntetyczną formę witaminy B9 we wzbogacanych zbożach.

Zmiany stylu życia

Ogólne zdrowie fizyczne i psychiczne ma znaczący wpływ na zaburzenia erekcji. W związku z tym wprowadzanie zmian w stylu życia może również korzystnie wpływać na objawy danej osoby. Zmiany te mogą obejmować:

Rzucenie palenia

Palenie może uszkadzać naczynia krwionośne i zmniejszać przepływ krwi. Badanie 2020 wykazało, że funkcja erekcji była wprost proporcjonalna do ekspozycji uczestników na dym tytoniowy, a rzucenie palenia poprawiło funkcje seksualne u mężczyzn w wieku 30-60 lat [8].

Łagodzenie stresu

Według przeglądu z 2017 roku przewlekły stres może powodować zaburzenia erekcji [9]. Może się tak zdarzyć, ponieważ stres zmniejsza przepływ krwi do penisa, zmniejszając jędrność lub czas trwania erekcji. Nauka radzenia sobie i łagodzenia stresu może pomóc w walce z zaburzeniami erekcji.

Same zaburzenia seksualne mogą również powodować stres lub niepokój. Ktoś z uporczywymi zmartwieniami lub obniżonym nastrojem powinien porozmawiać z lekarzem, lub terapeutą w celu uzyskania wsparcia.

Dieta i aktywność fizyczna

Przegląd z 2019 r. zauważa, że otyłość jest związana ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia zaburzeń erekcji o 40% [10]. Utrzymanie umiarkowanej wagi poprzez zbilansowaną dietę i ćwiczenia fizyczne jest kluczowym sposobem na zmniejszenie objawów lub postępu zaburzeń erekcji.

Podobne: Dieta na potencję – 10 produktów na poprawę zaburzeń erekcji

Może to również pomóc w leczeniu podstawowych schorzeń, które mogą przyczyniać się do zaburzeń erekcji, takich jak cukrzyca lub nadciśnienie.

Terapia uzupełniająca

Niektórzy ludzie używają ziół i innych uzupełniających terapii zaburzeń erekcji. Podczas gdy firmy sprzedają wiele ziół i suplementów jako środki na zaburzenia erekcji, tylko nieliczne mają dowody naukowe na to, że działają. Kilka przykładów to:

  • Żeń-szeń: Niewielkie badanie na 52 uczestnikach wykazało, że żeń-szeń i witamina E poprawiły sprawność seksualną w ciągu 6 tygodni [11],
  • Arginina: Przegląd systemowy z 2019 roku znalazł dowody na to, że arginina może pomóc w łagodnych lub umiarkowanych zaburzeniach erekcji w porównaniu z placebo, lub brakiem leczenia. Jednak 8,3% uczestników doświadczyło skutków ubocznych [12],
  • Akupunktura: Według metaanalizy z 2019 r. akupunktura w kluczowych punktach akupunktury może poprawić wrażliwość nerwów i promować krążenie krwi [13].

Naukowcy będą musieli dokładniej zbadać te podejścia, aby udowodnić, że są to bezpieczne i skuteczne metody leczenia oraz zrozumieć, jak działają.

Należy zauważyć, że Główny Inspektor Sanitarny nie reguluje suplementów ziołowych, a niektóre z nich mogą nie być bezpieczne. Na przykład, podczas dochodzenia z 2004 r. FDA (Amerykańska Agencja ds. Leków i Żywności) odkryło, że wiele produktów sprzedawanych jako „naturalne” środki na zaburzenia erekcji zawierało nieujawnione lub nawet nielegalne leki.

Ludzie powinni zawsze przedyskutować z lekarzem wszelkie przyjmowane suplementy przed ich wypróbowaniem.

Kiedy iść do lekarza?

Niektórym osobom może być trudno mówić o zaburzeniach erekcji. Jednak zrozumienie przyczyny zaburzeń erekcji jest najlepszym sposobem na znalezienie leczenia lub podejścia, które pomoże. Jeśli ktoś ma uporczywe trudności z utrzymaniem erekcji, może porozmawiać z lekarzem w celu uzyskania porady na temat opcji leczenia.

Podsumowanie

Zaburzenia seksualne są powszechnym schorzeniem o wielu możliwych przyczynach. Osoba może stwierdzić, że przyjmowanie wystarczającej ilości witamin i minerałów poprawia ich zdrowie, ale nie ma dowodów na to, że witaminy mogą leczyć zaburzenia erekcji.

Witaminy B3, B9, D i C są szczególnie ważne dla zdrowia seksualnego mężczyzn. Te witaminy można zazwyczaj uzyskać poprzez bezpieczną ekspozycję na słońce i zbilansowaną dietę.

Artykuł zweryfikowany i opublikowany przez Dominika Jankowska

Ukończyłam Uniwersytet Warszawski dzięki czemu stałam się psychoterapeutką. Uwielbiam poszerzać swoją wiedzę, dlatego już kilka lat później stałam się seksuologiem klinicznym. Pracując w zawodzie od wielu lat zdobyłam mnóstwo certyfikatów i nagród, ale przyznam, że największą moją nagrodą są podziękowania od moich pacjentów. To dzięki nim czerpię inspirację do działania. Zdecydowałam się na założenie strony MójSeksuolog.pl na której razem z innymi specjalistami udostępniamy za darmo specjalistyczną wiedzę z zakresu problemów seksualnych. Poza pracą biorę czynny udział w walce o równość kobiet, a także wszystkich mniejszości. Jestem matką dwójki uśmiechniętych dzieciaczków, które bardzo kocham. W wolnych chwilach uczęszczam na tenisa ziemnego, a także spędzam dużo czasu w kuchni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.