Jak zwiększyć ilość spermy? 10 sposobów na więcej nasienia

Każdy artykuł przed publikacją jest dokładnie badany, żeby upewnić się, że treści są rzetelne, aktualne i obiektywne. Nasz zespół składa się z doświadczonych seksuologów. Poznaj nasz proces tworzenia treści.
jak zwiększyć ilość spermy

Jeśli ty i twój partner macie problemy z płodnością, wiedz, że nie jesteś sam. Niepłodność jest bardziej powszechna, niż mogłoby się wydawać.

Dotyka około jednej na sześć par, a naukowcy szacują, że około jeden na trzy przypadki jest spowodowany problemami z płodnością u samego partnera [1].

Chociaż niepłodność nie zawsze jest uleczalna, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na poczęcie. Płodność można czasami poprawić za pomocą zdrowej diety, suplementów i innych strategii dotyczących stylu życia.

W tym artykule wymieniono niektóre z głównych czynników związanych ze stylem życia, pokarmami, składnikami odżywczymi i suplementami, które zostały powiązane z poprawą płodności u mężczyzn.

Naturalne sposoby na zwiększenie objętości spermy

Płodność odnosi się do zdolności rozmnażania się ludzi bez pomocy medycznej.

Niepłodność męska występuje wtedy, gdy mężczyzna ma niewielkie szanse na zajście w ciążę swojej partnerki. Zwykle zależy to od jakości jego nasienia.

Czasami niepłodność jest powiązana z funkcjami seksualnymi, a innym razem może być powiązana z jakością nasienia. Oto kilka przykładów każdego z nich:

  • Libido – Znany również jako popęd seksualny, libido opisuje pragnienie uprawiania seksu. Żywność lub suplementy, które mają zwiększać libido, nazywane są afrodyzjakami,
  • Zaburzenie erekcji – Znane również jako impotencja, zaburzenia erekcji mają miejsce, gdy mężczyzna nie jest w stanie rozwinąć lub utrzymać erekcji,
  • Ilość plemników – Ważnym aspektem jakości nasienia jest liczba lub stężenie plemników w określonej ilości nasienia,
  • Ruchliwość plemników – Istotną funkcją zdrowych plemników jest ich zdolność do pływania. Ruchliwość plemników mierzy się jako procent poruszających się plemników w próbce nasienia,
  • Poziom testosteronu – Niski poziom testosteronu, męskiego hormonu płciowego, może być odpowiedzialny za niepłodność u niektórych mężczyzn.

Niepłodność może mieć wiele przyczyn i może zależeć od genetyki, ogólnego stanu zdrowia, sprawności, chorób i zanieczyszczeń pokarmowych.

Dodatkowo ważny jest zdrowy tryb życia i dieta. Niektóre pokarmy i składniki odżywcze są związane z większymi korzyściami dla płodności niż inne.

Oto 10 potwierdzonych naukowo sposobów na zwiększenie ilości spermy i zwiększenie płodności u mężczyzn.

1. Ćwicz regularnie

Oprócz tego, że ćwiczenia są dobre dla ogólnego stanu zdrowia, mogą również podnieść poziom testosteronu i poprawić płodność.

Badania pokazują, że mężczyźni, którzy regularnie ćwiczą, mają wyższy poziom testosteronu i lepszą jakość nasienia niż mężczyźni nieaktywni fizycznie [2].

Należy jednak unikać zbyt wielu ćwiczeń, ponieważ może to mieć odwrotny skutek i potencjalnie obniżyć poziom testosteronu. Uzyskanie odpowiedniej ilości cynku może zminimalizować to ryzyko [3].

Jeśli rzadko ćwiczysz, ale chcesz poprawić swoją płodność, spraw, aby aktywność fizyczna była jednym z Twoich najważniejszych priorytetów w życiu codziennym.

2. Zrelaksuj się i ogranicz stres

Trudno jest wejść w nastrój, gdy czujesz się zestresowany, ale może to oznaczać coś więcej niż brak chęci na seks. Stres może zmniejszyć satysfakcję seksualną i osłabić płodność.

Naukowcy uważają, że kortyzol może częściowo wyjaśniać te niekorzystne skutki stresu.

Przedłużający się stres podnosi poziom kortyzolu, co ma silny negatywny wpływ na testosteron. Kiedy poziom kortyzolu wzrasta, poziom testosteronu zwykle spada.

Podczas gdy silny, niewyjaśniony lęk jest zwykle leczony lekami, łagodniejsze formy stresu można zredukować technikami relaksacyjnymi.

Radzenie sobie ze stresem może być tak proste, jak spacer na łonie natury, medytacja, ćwiczenia lub spędzanie czasu z przyjaciółmi.

3. Zadbaj o podaż witaminy C

Prawdopodobnie znasz zdolność witaminy C do wzmacniania układu odpornościowego.

Niektóre dowody wskazują, że przyjmowanie suplementów przeciwutleniających, takich jak witamina C, może poprawić płodność.

Stres oksydacyjny występuje, gdy poziomy reaktywnych form tlenu (ROS) osiągają szkodliwy poziom w organizmie.

Dzieje się tak, gdy własna obrona antyoksydacyjna organizmu jest przeciążona z powodu choroby, starości, niezdrowego stylu życia lub zanieczyszczeń środowiska.

RFT są stale produkowane w organizmie, ale ich poziom jest utrzymywany w ryzach u zdrowych ludzi. Wysoki poziom ROS może sprzyjać uszkodzeniom tkanek i stanom zapalnym, zwiększając ryzyko chorób przewlekłych [4].

Istnieją również dowody na to, że stres oksydacyjny i nadmiernie wysoki poziom ROS mogą prowadzić do niepłodności u mężczyzn [5].

Podobne: Jakie witaminy pomagają w zaburzeniach erekcji?

Przyjmowanie wystarczającej ilości przeciwutleniaczy, takich jak witamina C, może pomóc w przeciwdziałaniu niektórym z tych szkodliwych skutków. Istnieją również dowody na to, że suplementy witaminy C mogą poprawić jakość nasienia.

Badanie na niepłodnych mężczyznach wykazało, że przyjmowanie 1000 mg suplementów witaminy C dwa razy dziennie przez okres do 2 miesięcy zwiększyło ruchliwość plemników o 92%, a liczbę plemników o ponad 100%. Zmniejszył również odsetek zdeformowanych plemników o 55% [6].

Inne badanie obserwacyjne przeprowadzone na indyjskich pracownikach przemysłowych sugerowało, że przyjmowanie 1000 mg witaminy C pięć razy w tygodniu przez 3 miesiące może chronić przed uszkodzeniem DNA powodowanym przez ROS w plemnikach.

Suplementy witaminy C znacznie poprawiły również liczbę i ruchliwość plemników, jednocześnie zmniejszając liczbę zdeformowanych plemników [7].

Podsumowując, odkrycia te sugerują, że witamina C może pomóc w poprawie płodności u niepłodnych mężczyzn ze stresem oksydacyjnym.

Jednak zanim można będzie sformułować ostateczne twierdzenia, potrzebne są badania kontrolowane.

4. Zadbaj o podaż witaminy D

Witamina D może być ważna dla płodności kobiet i mężczyzn. To kolejny składnik odżywczy, który może podnieść poziom testosteronu.

Jedno badanie obserwacyjne wykazało, że mężczyźni z niedoborem witaminy D częściej mieli niski poziom testosteronu.

Kontrolowane badanie z udziałem 65 mężczyzn z niskim poziomem testosteronu i niedoborem witaminy D potwierdziło te odkrycia. Przyjmowanie 3000 IU witaminy D3 codziennie przez 1 rok zwiększyło ich poziom testosteronu o około 25%.

Wysoki poziom witaminy D jest powiązany z większą ruchliwością plemników, ale dowody są niespójne.

5. Zażywaj kwas D-asparaginowy

Kwas D-asparaginowy (D-AA) jest formą kwasu asparaginowego, rodzaju aminokwasu sprzedawanego jako suplement diety.

Nie należy go mylić z kwasem L-asparaginowym, który stanowi strukturę wielu białek i występuje znacznie częściej niż D-AA.

D-AA występuje głównie w niektórych gruczołach, takich jak jądra, a także w nasieniu i plemnikach.

Naukowcy uważają, że D-AA ma związek z męską płodnością. W rzeczywistości poziomy D-AA są znacznie niższe u niepłodnych mężczyzn niż u płodnych mężczyzn [8].

Potwierdzają to badania wykazujące, że suplementy D-AA mogą zwiększać poziom testosteronu, męskiego hormonu płciowego, który odgrywa zasadniczą rolę w męskiej płodności.

Na przykład badanie z udziałem niepłodnych mężczyzn sugerowało, że przyjmowanie 2,7 grama D-AA przez 3 miesiące zwiększyło poziom testosteronu o 30–60%, a liczbę i ruchliwość plemników o 60–100%.

Wzrosła również liczba ciąż wśród ich partnerów.

Inne badanie na zdrowych mężczyznach wykazało, że przyjmowanie 3 gramów suplementów D-AA dziennie przez 2 tygodnie zwiększyło poziom testosteronu o 42% [9].

Jednak dowody nie są spójne. Badania przeprowadzone na sportowcach lub mężczyznach trenujących siłowo z normalnym lub wysokim poziomem testosteronu wykazały, że D-AA nie zwiększał poziomu dalej, a nawet zmniejszał go przy wysokich dawkach [10].

Obecne dowody wskazują, że suplementy D-AA mogą poprawić płodność u mężczyzn z niskim poziomem testosteronu, podczas gdy nie zapewniają one konsekwentnie dodatkowych korzyści u mężczyzn z normalnym lub wysokim poziomem.

Potrzebne są dalsze badania, aby zbadać potencjalne długoterminowe zagrożenia i korzyści suplementów D-AA u ludzi.

6. Wypróbuj tribulus terrestris

Tribulus terrestris, znany również jako buzdyganek naziemny, to zioło lecznicze często stosowane w celu zwiększenia męskiej płodności.

Jedno badanie u mężczyzn z niską liczbą plemników wykazało, że przyjmowanie 6 gramów korzenia tribulus dwa razy dziennie przez 2 miesiące poprawiło erekcję i libido.

Chociaż Tribulus terrestris nie podnosi poziomu testosteronu, badania wskazują, że może on wzmacniać działanie testosteronu promujące libido [11].

Potrzebne są jednak dalsze badania, aby potwierdzić jego właściwości afrodyzjakalne i ocenić długoterminowe zagrożenia i korzyści wynikające z jego suplementacji.

7. Weź suplementy z kozieradki

Kozieradka (Trigonella foenum-graecum) to popularne zioło kulinarne i lecznicze.

W jednym badaniu z udziałem 30 mężczyzn, którzy trenowali siłowo cztery razy w tygodniu, analizowano skutki przyjmowania 500 mg ekstraktu z kozieradki dziennie. Mężczyźni doświadczyli znacznie zwiększonego poziomu testosteronu, siły i utraty tkanki tłuszczowej w porównaniu z placebo [12].

Inne badanie z udziałem 60 zdrowych mężczyzn wykazało, że przyjmowanie 600 mg Testofenu, suplementu zawierającego ekstrakt z nasion kozieradki i minerałów, codziennie przez 6 tygodni poprawia libido, sprawność seksualną i siłę [13].

Odkrycia te zostały potwierdzone w innym, większym badaniu na 120 zdrowych mężczyznach. Przyjmowanie 600 mg Testofenu codziennie przez 3 miesiące poprawiło samoocenę funkcji erekcji i częstotliwość aktywności seksualnej.

Ponadto suplement znacząco podniósł poziom testosteronu.

Należy pamiętać, że wszystkie te badania dotyczyły ekstraktów z kozieradki. Jest mało prawdopodobne, aby cała kozieradka, używana do gotowania i herbaty ziołowej, była tak samo skuteczna.

8. Zadbaj o podaż cynku

Cynk jest niezbędnym minerałem występującym w dużych ilościach w pokarmach zwierzęcych, takich jak mięso, ryby, jaja i skorupiaki.

Wystarczająca ilość cynku jest jednym z kamieni węgielnych męskiej płodności.

Badania mówią, że niski poziom lub niedobór cynku wiąże się z niskim poziomem testosteronu, słabą jakością nasienia i zwiększonym ryzykiem niepłodności męskiej [14].

Podobne: Cynk na potencję – Czy Cynk pomaga na zaburzenia erekcji?

Ponadto przyjmowanie suplementów cynku zwiększa poziom testosteronu i liczbę plemników u osób z niską zawartością cynku [15].

Ponadto suplementy cynku mogą zmniejszać obniżony poziom testosteronu, który jest związany z nadmierną ilością ćwiczeń o wysokiej intensywności.

Jednak badania muszą potwierdzić te obserwacje, żeby uznać je za wiarygodne.

9. Rozważ stosowanie ashwagandhy

Ashwagandha (Withania somnifera) to zioło lecznicze stosowane w Indiach od czasów starożytnych.

Badania sugerują, że ashwagandha może poprawić męską płodność poprzez zwiększenie poziomu testosteronu.

Jedno z badań na mężczyznach z niską liczbą plemników wykazało, że przyjmowanie 675 mg ekstraktu z korzenia ashwagandhy dziennie przez 3 miesiące znacznie poprawiło płodność.

W szczególności zwiększył liczbę plemników o 167%, objętość nasienia o 53%, a ruchliwość plemników o 57% w porównaniu z poziomem na początku badania. Dla porównania, minimalna poprawa została wykryta wśród osób, które otrzymały leczenie placebo [16].

Za te korzyści może częściowo odpowiadać podwyższony poziom testosteronu.

Badanie przeprowadzone na 57 młodych mężczyznach po programie treningu siłowego wykazało, że codzienne spożywanie 600 mg ekstraktu z korzenia ashwagandhy znacznie zwiększyło poziom testosteronu, masę mięśniową i siłę w porównaniu z placebo [17].

Odkrycia te są poparte dowodami obserwacyjnymi wskazującymi, że suplementy z Ashwagandhą mogą poprawić liczbę plemników, ruchliwość plemników, status przeciwutleniaczy i poziom testosteronu.

10. Zastosuj korzeń Maca

Przyjmowanie suplementów z korzenia maca może poprawić libido, a także płodność i sprawność seksualną.

Korzeń maca to popularny pokarm roślinny, który pochodzi z Peru. Tradycyjnie był używany ze względu na jego zdolność do zwiększania libido i płodności.

Kilka badań na mężczyznach wykazało, że przyjmowanie 1,5–3 gramów suszonego korzenia maca przez okres do 3 miesięcy poprawiło zgłaszane przez siebie pożądanie seksualne lub libido [18].

Badania sugerują również, że korzeń maca może poprawiać sprawność seksualną. U mężczyzn z łagodnymi zaburzeniami erekcji przyjmowanie 2,4 grama suszonego korzenia maca przez 12 tygodni nieznacznie poprawiło erekcję i samopoczucie seksualne zgłaszane przez samych pacjentów [19].

Podobne: Czy korzeń Maca to Viagra dla kobiet w okresie menopauzy?

Przyjmowanie 1,75 grama proszku z korzenia maca codziennie przez 3 miesiące również zwiększyło liczbę i ruchliwość plemników u zdrowych mężczyzn [20].

Odkrycia te zostały częściowo potwierdzone przez recenzje, ale naukowcy zauważyli, że dowody są słabe i potrzeba więcej badań, zanim można będzie sformułować jednoznaczne twierdzenia.

Dodatkowo korzeń maca nie wydaje się wpływać na poziom hormonów. Przyjmowanie 1,5–3 gramów korzenia maca dziennie przez 3 miesiące nie miało wpływu na testosteron ani inne hormony rozrodcze u zdrowych, płodnych mężczyzn [21].

Inne wskazówki na więcej spermy

Wiele rzeczy może pomóc w zwiększeniu płodności, ale to, co działa u Ciebie, zależy od przyczyny problemów z płodnością.

Pamiętaj też, że płodność i libido zwykle idą w parze z ogólnym zdrowiem.

Z tego powodu wszystko, co poprawia ogólny stan zdrowia, może zwiększyć też płodność.

Oto 8 dodatkowych wskazówek, jak zwiększyć płodność i liczbę/jakość plemników:

  1. Prowadź zdrowy tryb życia – niezdrowy styl życia pogarsza ogólny stan zdrowia, w tym płodność,
  2. Schudnij – noszenie nadprogramowych kilogramów wiąże się z niepłodnością. Jeśli twój lekarz podejrzewa, że ​​waga może być związana z twoją niepłodnością, omów utratę wagi jako jeden z celów zdrowotnych,
  3. Ogranicz spożycie alkoholu – unikaj intensywnego spożywania alkoholu, ponieważ może obniżyć poziom testosteronu i pogorszyć jakość nasienia,
  4. Zdobądź wystarczającą ilość kwasu foliowego – kilka badań wskazuje, że niskie spożycie kwasu foliowego może pogorszyć jakość nasienia,
  5. Zadbaj o odpowiedni sen – odpowiednia ilość snu jest niezbędna do utrzymania zdrowia. Ograniczony lub nadmierny sen jest również powiązany ze słabą jakością nasienia,
  6. Przekąska na orzechy włoskie – spożywanie dużej ilości pokarmów bogatych w przeciwutleniacze, takich jak orzechy włoskie, wydaje się korzystnie wpływać na płodność,
  7. Rozważ suplementy – suplementy przeciwutleniające również wydają się działać. Niektóre dowody sugerują, że koenzym Q10 poprawia jakość nasienia [22].
  8. Unikaj jedzenia zbyt dużej ilości soi – soja jest bogata w izoflawony, które są związane z niższą jakością nasienia.

Podsumowanie

Niepłodność jest dość powszechna i dotyka wielu mężczyzn na całym świecie.

Jeśli masz problemy z płodnością, możesz skupić się na poprawie ogólnego stanu zdrowia. Wiele z powyższych wskazówek to kluczowe elementy zdrowego stylu życia.

Nie ma gwarantowanego rozwiązania, ale jeśli niedobory składników odżywczych lub niski poziom testosteronu przyczyniają się do tego, są szanse, że te wskazówki dotyczące stylu życia mogą pomóc.

Artykuł zweryfikowany i opublikowany przez Przemysław Kamiński

Ukończyłem Uniwersytet Warszawski. Z zawodu jestem seksuologiem klinicznym i działam w zawodzie nieprzerwanie od 20 lat. Przez lata mojej pracy zostałem doceniony dzięki uzyskaniu Certyfikatu Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych oraz innych mniejszych certyfikatów i nagród. Chyba nie skłamię jeśli powiem, że pomogłem już tysiącom osób uporać się z problemem zaburzeń seksualnych. 20 lat doświadczenia sprawiło, że postanowiłem zacząć dzielić się moją wiedzą w Internecie – kompletnie za darmo. Chcę uświadamiać ludzi, że problemy seksualne to problemy jak każde inne i nie należy się ich wstydzić. Jestem również mężem i ojcem. Poza pracą regularnie pływam na mazurach – uwielbiam żeglarstwo. W wolnych chwilach łowię ryby i majsterkuję w swoim garażu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.