Dieta na potencję – 10 produktów na poprawę zaburzeń erekcji

Każdy artykuł przed publikacją jest dokładnie badany, żeby upewnić się, że treści są rzetelne, aktualne i obiektywne. Nasz zespół składa się z doświadczonych seksuologów. Poznaj nasz proces tworzenia treści.
dieta na potencję

Zdrowa dieta może mieć wpływ na Twoje zdrowie seksualne. Eksperci sugerują spożywanie pewnych pokarmów, jednocześnie unikając innych. Czytaj dalej.

Gdy mężczyzna ma trudności z osiągnięciem lub utrzymaniem erekcji, może czuć się zakłopotany, aby o tym mówić. Ale to bardzo powszechne. Ponad 30 milionów mężczyzn w Stanach Zjednoczonych doświadczyło tego problemu seksualnego. Chociaż jest to widoczne głównie w dolnych regionach, badania pokazują, że przyczyny zaburzeń erekcji mogą być emocjonalne lub fizycznie ogólnoustrojowe [1].

Typowe źródła dysfunkcji seksualnych:

  • Depresja,
  • Stres,
  • Lęk,
  • Choroba naczyniowa (wysokie ciśnienie krwi),
  • Niedobór sygnalizacji nerwowej,
  • Leki,
  • Problemy endokrynologiczne lub hormonalne,
  • Palenie,
  • Nadużywanie alkoholu,
  • Cukrzyca,
  • Choroba sercowo-naczyniowa.

Ważne jest, aby omówić zaburzenia erekcji z lekarzem, aby wykluczyć czynniki fizyczne, które można sprawdzić za pomocą badań krwi. Twój lekarz może zbadać poziom cukru we krwi, cholesterol, a nawet czynność nerek. Mimo że problem może wystąpić w każdym wieku, mężczyźni są bardziej narażeni na zaburzenia erekcji w średnim wieku lub jeszcze później.

Czy dieta wpływa na zaburzenia erekcji?

Badanie Massachusetts Male Aging Study wykazało związek między cholesterolem w diecie i spożyciem tłuszczów nienasyconych a występowaniem zaburzeń erekcji [2]. Inne badania wykazały również, że spożywanie diety śródziemnomorskiej – głównie warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i zdrowych tłuszczów (takich jak oliwa z oliwek) – może zapobiegać zaburzeniom erekcji [3].

10 produktów spożywczych, które pomagają na zaburzenia erekcji

Chociaż potrzebne są dalsze badania, wstępne dowody pokazują, że spożywanie tych pokarmów może być korzystne dla zdrowia mężczyzn. Oprócz zmniejszenia zaburzeń erekcji mają inne korzyści zdrowotne, dzięki czemu dodanie ich do diety może być korzystne.

1. Arbuz

Badania na zwierzętach pokazują, że L-cytrulina która znajduje się w arbuzie, może stymulować przepływ krwi, aby pomóc w leczeniu zaburzeń erekcji [4]. Innymi słowy, ten letni owoc może mieć działanie podobne do Viagry, zwiększając krążenie w penisie, chociaż potrzebne są dalsze badania, aby ocenić tę możliwość. Zawiera również likopen, który jest korzystny dla zdrowia serca, co jest godne uwagi, jeśli zaburzenia erekcji są spowodowane chorobą podstawową [5].

Podobne: Czy jedzenie arbuza poprawia potencję?

2. Banany

Banany są bogate w potas. Banany zawierają również dużo flawonoidów. Badania wykazały, że mężczyźni, którzy jedli co najmniej trzy pokarmy bogate we flawonoidy tygodniowo, byli średnio o 10% mniej narażeni na zaburzenia seksualne [6].

3. Papryczki chili

Badania dotyczące mężczyzn w Ugandzie, którzy używają papryki frutescens (papryka chili) w leczeniu zaburzeń erekcji, wykazały, że przyprawa ta może być pomocna [7]. Znasz to uczucie otwierania zatok po zjedzeniu czegoś gorącego i pikantnego? Papryczki chili mogą zwiększyć przepływ krwi, wpływając na naczynia krwionośne (efekt zaobserwowany w badaniu na zwierzętach).

4. Sok z granatów

Chociaż nie było to znaczące, badanie 53 mężczyzn z California State University wykazało, że 25 z 42 uczestników, którzy mieli poprawę z zaburzeniami erekcji podczas badania, osiągnęło to, pijąc sok z granatów przez cztery tygodnie [8]. Przeciwutleniacze znajdujące się w soku z granatów zwiększają poziom tlenku azotu, co może poprawić sprawność seksualną. Nie jest to udowodnione, ale jeśli lubisz popijać ten cierpki napój, warto spróbować.

5. Jeżyny

Badanie wykazało, że regularne spożywanie pokarmów bogatych we flawonoidy zmniejszyło częstość występowania zaburzeń erekcji [9]. Jeżyny mają sześć różnych rodzajów flawonoidów. Jeśli jednak nie przepadasz za nimi, to ciemna czekolada jest kolejnym doskonałym źródłem flawonoidów.

6. Szpinak

Szpinak ma wysoki poziom kwasu foliowego. Kwas foliowy to naturalna forma witaminy B9. Badanie wykazało, że mężczyźni, którzy doświadczyli zaburzeń erekcji, często mieli niski poziom tego składnika [10]. Konieczne są dalsze badania w celu ustalenia, czy zwiększenie spożycia kwasu foliowego może pomóc w zapobieganiu lub odwracaniu skutków zaburzeń erekcji.

7. Płatki owsiane

Płatki owsiane zawierają aminokwas L-argininę, który może rozluźnić wyściółkę mięśni gładkich naczyń krwionośnych i zwiększyć przepływ krwi. Przegląd systemowy i metaanaliza wykazały, że suplementacja L-argininy może być skuteczna w przypadku zaburzeń erekcji [11].

8. Pistacje

Badania sprawdzały, że jedzenie pistacji pomogłoby mężczyznom z zaburzeniami erekcji. Po trzech tygodniach jedzenia pistacji uczestnicy badania w tym małym, niekontrolowanym eksperymencie odnotowali znaczną poprawę funkcji erekcji [12]. Pistacje są źródłem przeciwutleniaczy, które mogą poprawić przepływ krwi.

9. Awokado

Aztekowie nazwali awokado ahuacatl, co w języku nahuatl oznacza jądro, ponieważ te zielone owoce były symbolami miłości i płodności. W dzisiejszych czasach wiadomo, że awokado ma wysoki poziom cynku, który może zwiększać poziom testosteronu.

10. Ryby

Kwasy tłuszczowe omega-3, występujące w większości gatunków ryb, mogą pomóc w zwiększeniu przepływu krwi. Badanie wykazało, że w modelu zwierzęcym (szczury) kwasy tłuszczowe omega-3 pomogły poprawić zaburzenia erekcji [13]. Niektóre rodzaje ryb, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, obejmują tuńczyka białego, łososia, śledzia, małże, sardele, miecznika, sardynki, makrelę i pstrąga.

3 składniki, których należy unikać w diecie na lepszą potencję

Tak jak niektóre pokarmy mogą pomóc w osiąganiu sprawności seksualnej, inne mogą ją utrudniać. Jeśli w przeszłości doświadczyłeś zaburzeń erekcji, prawdopodobnie Twój lekarz zaleci ograniczenie tych trzech rzeczy.

1. Alkohol i słodkie napoje

Chociaż wypicie kilku drinków w celu wprawienia się w nastrój może wydawać się afrodyzjakiem, może też mieć odwrotny skutek. Picie alkoholu może zmniejszyć przepływ krwi, zmniejszyć produkcję testosteronu i osłabić centralny układ nerwowy. Wszystkie te czynniki mogą powodować zaburzenia erekcji.

Trzymaj się z dala od alkoholu”, mówi Kendrick Heywood, Doktor Medycyny, lekarz medycyny wewnętrznej w HealthGAINS. „Wyrządza więcej szkody niż pożytku”. Słodka żywność i napoje dla sportowców też są okropne. Trzymaj się od nich z daleka.

2. Produkty na bazie soi

Jeden przypadek dotyczył mężczyzny, który spożywał duże ilości produktów na bazie soi i stwierdził nagły początek zaburzeń erekcji [14]. Inne badanie wykazało, że zdrowi mężczyźni, którzy używali proszku białka sojowego przez cztery tygodnie, mieli obniżony poziom testosteronu [15]. Soja może zmniejszyć produkcję androgenów i poziom testosteronu, który może powodować zaburzenia erekcji.

3. Lukrecja

Jak wynika z jednego z badań, cukierki z lukrecji mogą obniżać poziom testosteronu [16]. Niski poziom tego męskiego hormonu może prowadzić do zmniejszenia popędu płciowego i zwiększonego ryzyka zaburzeń erekcji.

Inne sposoby leczenia zaburzeń erekcji

Jeśli wypróbowanie samej diety na potencję nie załatwia sprawy, nie musisz zadowalać się kiepskim życiem seksualnym. Istnieją inne opcje rozwiązania zaburzeń seksualnych – w połączeniu z modyfikacjami żywieniowymi lub samodzielnie.

Regularne ćwiczenia

Badania wykazały, że aktywność fizyczna może poprawić sprawność seksualną u mężczyzn z naczyniowymi zaburzeniami erekcji [17]. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu i poprawić zdrowie serca. Może również pomóc we wzmocnieniu dna miednicy – zwłaszcza przy ukierunkowanych ćwiczeniach Kegla.

Kolejną korzyścią jest redukcja stresu. Pompowanie serca lub znajdowanie zen za pomocą jogi może pomóc w zmniejszeniu zaburzeń erekcji związanych ze stresem.

Zmiany stylu życia

W badaniu sprawdzono, w jaki sposób czynniki ryzyka, takie jak palenie, otyłość, spożywanie alkoholu i brak aktywności fizycznej, wpływają na zaburzenia erekcji. Odkrycia sugerują, że wprowadzenie zmian w tych obszarach – rzucenie palenia, utrzymanie zdrowej wagi, zmniejszenie spożycia alkoholu i zwiększenie aktywności fizycznej – może poprawić sprawność seksualną [18].

Podobne: Domowe sposoby na potencję i lepsze libido

Witaminy

Chociaż nie ma żadnych konkretnych danych na temat tego, że witaminy mogą poprawić zaburzenia erekcji, przeprowadzono pewne badania sugerujące, że witamina D, witamina B9 (kwas foliowy), witamina B3 (niacyna) i witamina C mogą pomóc.

Jeśli chodzi o suplementy, warto sprawdzić dwa: boostery tlenku azotu i L-argininę. Oba zwiększają przepływ krwi, co ma znaczenie, jeśli chodzi o twoją męskość.

Po prostu skonsultuj się z lekarzem w celu uzyskania porady medycznej przed przyjęciem jakichkolwiek suplementów diety, zwłaszcza jeśli przyjmujesz leki, ponieważ może wystąpić reakcja niepożądana.

Leki na potencję

Jeśli istnieje fizyczna przyczyna zaburzeń erekcji, leki mogą pomóc rozluźnić mięśnie i zwiększyć przepływ krwi. Niektóre typowe leki to:

  • Viagra (sildenafil)
  • Cialis (tadalafil)
  • Levitra (wardenafil)
  • Stendra (awanafil)
  • Interakcje leków

Leki te mogą wchodzić w interakcje z niektórymi pokarmami i innymi lekami. Na przykład sok grejpfrutowy może opóźnić wchłanianie Viagry i zwiększyć jej poziom w organizmie. Ponadto jedzenie zbyt dużej ilości jedzenia przed zażyciem pigułki wzmacniającej może prowadzić do zmniejszonego wchłaniania i słabszych wyników. Aby uzyskać najlepsze wyniki, leki należy przyjmować godzinę lub dwie po lub przed zjedzeniem posiłku. To daje Twojemu organizmowi więcej czasu na przetworzenie jedzenia, a następnie wchłonięcie tego, co jest potrzebne z leków.

Jeśli przyjmujesz leki na nadciśnienie, powinieneś omówić przyjmowanie leków na zaburzenia erekcji z lekarzem.

Podobne: Jak poprawić potencję przy nadciśnieniu?

Nie należy również przyjmować dwóch różnych leków na zaburzenia erekcji jednocześnie. Jeśli połączysz te leki lub zażyjesz Viagrę z lekami na ciśnienie krwi, możesz doświadczyć działań niepożądanych, takich jak zawroty głowy – lub w ciężkich przypadkach – zawał serca.

Terapia

Rodzaj leczenia, który otrzymasz, będzie zależał od przyczyny zaburzeń erekcji. Jeśli jest to kwestia emocjonalna, pomocne może być poradnictwo indywidualne lub dla par.

Jakie objawy wymagają wizyty lekarskiej?

Jeśli chodzi o zaburzenia erekcji, zwykle dwie rzeczy wymagają wizyty u lekarza.

Jeśli intymność jest bolesna dla Ciebie lub Twojego partnera, czas umówić się na spotkanie. Może to być oznaką stanu podstawowego, takiego jak choroba Peyroniego.

Jeśli zaburzenia erekcji są stałe, zadzwoń do swojego lekarza. Jeden atak zaburzeń erekcji może być dniem wolnym. Ale jeśli to się powtórzy, czas odwiedzić lekarza – a może nawet kardiologa. Zaburzenia erekcji są wczesnym sygnałem ostrzegawczym przyszłych powikłań serca. Może to być również ostrzeżenie, że poziom testosteronu spada, co można zoptymalizować za pomocą leczenia.

Zaburzenia seksualne to czerwona flaga u mężczyzn, która może uratować życie. Jednym z pierwszych etapów choroby serca jest dysfunkcja śródbłonka, ponieważ ta dysfunkcja zwykle najpierw wpływa na naczynia krwionośne w prąciu, zaburzenia erekcji stają się wczesnym wskaźnikiem.

Tak, rozmowa o tym może być niewygodna, ale posiadanie odpowiednich testów może zapobiec poważnym problemom zdrowotnym – wraz z przywróceniem pewności siebie w sypialni.

Artykuł zweryfikowany i opublikowany przez Przemysław Kamiński

Ukończyłem Uniwersytet Warszawski. Z zawodu jestem seksuologiem klinicznym i działam w zawodzie nieprzerwanie od 20 lat. Przez lata mojej pracy zostałem doceniony dzięki uzyskaniu Certyfikatu Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych oraz innych mniejszych certyfikatów i nagród. Chyba nie skłamię jeśli powiem, że pomogłem już tysiącom osób uporać się z problemem zaburzeń seksualnych. 20 lat doświadczenia sprawiło, że postanowiłem zacząć dzielić się moją wiedzą w Internecie – kompletnie za darmo. Chcę uświadamiać ludzi, że problemy seksualne to problemy jak każde inne i nie należy się ich wstydzić. Jestem również mężem i ojcem. Poza pracą regularnie pływam na mazurach – uwielbiam żeglarstwo. W wolnych chwilach łowię ryby i majsterkuję w swoim garażu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.